6 weken in Port-Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van AmreSomsen - WaarBenJij.nu 6 weken in Port-Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van AmreSomsen - WaarBenJij.nu

6 weken in Port-Elizabeth

Blijf op de hoogte en volg

07 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Wow, alweer bijna 6 weken in Port-Elizabeth, de tijd vliegt. Maar het is hier echt heel leuk!

Ik heb inmiddels alweer zoveel dingen meegemaakt dat ik niet meer weet waar ik over moet schrijven. Ik zal eerst wat vertellen over mijn stage. Ik loop dus stage bij M.T.R. Smit.
M.T.R. Smit biedt plaats aan 100 kinderen in de leeftijd van 3 tot 18 jaar. De kinderen wonen in verschillende huizen op het terrein. De huisjes zijn ingedeeld op geslacht, leeftijd en ontwikkelingsniveau. Per huisje wonen zo’n 15 kinderen, die onder toezicht staan van één child care worker.
De kinderen die hier wonen zijn erg getraumatiseerd, doordat bijvoorbeeld hun ouders zijn overleden of gescheiden. Daarnaast kunnen de kinderen te maken hebben gehad met huiselijk geweld, verslaving, verwaarlozing of seksueel misbruik. De kinderen worden door de kinderrechter uit huis geplaatst en dan meestal via een noodopvang doorverwezen naar het kindertehuis.

Iedere ochtend vertrekken de kinderen met busjes naar verschillende scholen. Tussen twaalf en drie uur komen de kinderen weer terug. Ze gaan dan eerst eten en mogen daarna spelen. Van half vier tot half vijf is het huiswerktijd. Hierna mogen de kinderen weer tot half 6 buiten spelen. Om 6 uur is het etenstijd.

Ik heb samen met Elina op de groep in huis 7 gestaan. In dit huis wonen jongens van 9 t/m 17 jaar oud. Toen we er de eerste dag aankwamen werden we meteen verwelkomt. Ik had zelf verwacht dat de kinderen niet zo snel gehecht zouden raken, maar dit was totaal niet het geval. Er zit ook één jongen die ons elke dag naar ons toekomt om te vragen wanneer wij naar het huis komen, heel grappig.

Er is wel echt een heel groot verschil met de stage die ik vorig jaar had in Nederland. Het is echt belangrijk dat ik zelf veel initiatief neem en met vragen komt. Want qua begeleiding is het veel minder. Hier moet ik nog wel erg aan wennen, maar dat gaat vast goedkomen.

Op dit moment is het hier 'short holiday' dus een groot deel van de kinderen is bij hun ouders of familie. Wij (Amre, Sybrecht & Elina) hebben voor deze vakantie een vakantieprogramma gemaakt. Vandaag zijn we naar het strand geweest en morgen gaan we naar een scheikundig museum. Verder gaan we deze week nog een spelletjesmiddag, pannenkoekenmiddag met karaoke en een filmmarathon doen. De kinderen vinden het erg leuk om activiteiten te doen, omdat ze dat normaal niet zo vaak doen. Dit komt doordat de instelling een erg klein budget heeft. Het is leuk om te zien dat ze zo kunnen genieten van kleine dingen.

Verder heb ik ook nog veel andere dingen meegemaakt de afgelopen weken. Zo hebben wij onze schoonmaakster Nthombykhaya bezocht. Zij woont in een township (Motherwell) en nodigde ons uit om haar op te komen zoeken. Dit was wel erg bijzonder om te zien. Dan zie je wel dat er ook erg veel armoede heerst hier. Afgelopen weekend hebben we geskydived van 3 kilometer hoogte in Plettenberg Bay. Het was wel erg spannend, maar uiteindelijk was het supergaaf! Ook hebben we een soort van survivaltocht gedaan bij Africanyon, waarbij we moesten abseilen van een rots en een waterval. Daarnaast moesten we ook door koud water zwemmen en van rotsen afspringen. Het was erg gaaf om te doen. De foto's heb ik op mijn Facebookaccount gepost.

Dit was het dan, groetjes!

  • 07 Oktober 2014 - 10:44

    Mamma:

    Hallo Amre Mooi dat je zoveel voor die kindertjes kunt betekenen.Prachtig.
    Wat je kunt moet je doen.
    Volgend jaar komen wij.
    Zeg maar wat ik voor ze mee kan nemen.
    Mooi dat het zo goed gaat.
    Wij missen jouw hier wel.
    Groetjes Mamma

  • 08 Oktober 2014 - 12:10

    Jet:

    Wat doe je leuke dingen met de kinderen. Ze zijn vast blij met je! Ook mooi om te lezen waar je mee bezig bent!

    Liefs Jet

  • 20 Oktober 2014 - 23:58

    Helma Kelder:

    Hoi Amre,

    Wat top dat jullie zoveel voor de kinderen in de huisjes kunnen betekenen.
    Je hebt een heel ander leven dan je hier gewend bent..............wat zijn we 'verwend'hier in Nederland, of niet?
    We zijn druk bezig een reis uit te stippelen naar Zuid-Afrika, dat weet je natuurlijk allemaal van Annelot. Eind mei komen we die kant op.........ik vind het super om jou daar te ontmoeten!

    Mooi dat je zo geniet van wat je doet!!

    Groet Helma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 2849

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: