Eerste dagen in Port-Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van AmreSomsen - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Port-Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van AmreSomsen - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Port-Elizabeth

Door: Amre Somsen

30 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo iedereen,

Zaterdag een week geleden stond ik nog op mijn afscheidsfeestje in Schuinesloot en nu zit ik achter mijn bureautje in Zuid-Afrika mijn eerste reisverslag te typen. Ik kan het nog steeds niet beseffen. Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen, omdat ik al zoveel nieuwe indrukken heb gekregen. Maar ik zal wel een beetje vertellen over de afgelopen week.

Afgelopen dinsdag ben ik samen met mijn ouders, zus, broertje en twee vriendinnen vertrokken richting Schiphol. Eenmaal op Schiphol bleek dat er ook nog vier andere vriendinnen waren om mij uit te zwaaien, superlief!! :) Ik vloog samen met Elina. We hebben bij elke vlucht vertraging gehad, maar we hebben het gelukkig allemaal gered. We vlogen vanaf Schiphol richting Caïro, vanaf Caïro richting Johannesburg en vanaf Johannesburg richting Port-Elizabeth.

We kwamen woensdag om 12:30 uur aan in Port-Elizabeth en moesten toen nog even wachten op twee andere huisgenoten, die iets na ons zouden landen. Eén huisgenootje was al een dag eerder gekomen dus die stond ons al op te wachten. Toen we allemaal onze bagage hadden werden we met een busje naar ons huis (Robin Road) gebracht.
Het is echt een groot en gezellig huis en de luxe ontbreekt hier ook niet. We hebben drie badkamers, een zwembad en een bar. We vermaken ons hier dus wel. Op dit moment is het winter in Zuid-Afrika dus zwemmen wordt hem nog niet. Ook moet het zwembad eerst nog schoongemaakt worden, maar gelukkig wordt dit voor ons gedaan haha.
We hadden nog geen auto dus we hebben de woensdag eigenlijk alleen maar een beetje thuis gezeten, maar dit was niet heel erg na de lange reis (21 uur). We hebben ook nog een Duitse huisgenoot. Maar hij gaat morgen alweer weg. Dat is wel jammer, want hij is ook erg aardig en is hier al een jaar geweest dus kan ons veel vertellen over Zuid-Afrika.

Na een goede nacht geslapen te hebben zijn we woensdag met z'n zessen naar 'Walmer Park' gelopen. Dit is een winkelcentrum vlakbij ons huis. We hebben hier natuurlijk ook nog even geshopt. Het is hier op dit moment nog wel erg koud en we hadden niet echt veel warme kleding mee dus zijn we naar 'MrPrice' geweest. Dit is een soort van Primark. Toen we naar huis wouden lopen begon het keihard te regenen. Dus eenmaal thuisgekomen kon de warme kleding gelijk aan. We hadden nog wel zin om 's avonds wat te gaan doen dus zijn we naar het casino geweest. Hier was een beerpong toernooi waar onze huisgenoot aan meedeed. Ik was nog nooit in het casino geweest dus ik vond het wel leuk om eens mee te maken. In het casino kwamen we nog andere Nederlandse studenten tegen die gaan stage lopen in Zuid-Afrika. Dit was wel heel gezellig!
Gisteren kregen we eindelijk de auto en konden we erop uit. We zijn naar de 'MrPrice Home' geweest om wat leuke spulletjes voor onze kamer te kopen. Daarna zijn we een stukje wezen touren met de auto. Ik heb toen gereden. De mensen in Port-Elizabeth rijden aan de linkerkant, dus dit moest ik nog wel leren. Ook de versnellingspook zit aan de linkerkant en de richtingaanwijzer aan de rechterkant. Het ging wel redelijk goed. We moeten er wel telkens aan denken dat we de deuren van de auto op slot doen tijdens het rijden, want het gebeurt hier regelmatig dat mensen beroofd worden tijdens het wachten voor de stoplichten. We zijn langs de kust gereden en kwamen op een gegeven moment een route tegen die door een reservaat liep. Hier ben ik toen ingereden, maar op een gegeven moment kwamen we bij een hele stijle heuvel en de auto kon er niet tegenop. Hij rolde vanzelf weer naar achteren dus ik ben toen volgas weer naar boven gereden, maar midden op de heuvel wilde de auto weer niet verder. Ik wist niet meer wat ik moest doen dus is iemand anders achter het stuur gestapt. Maar op een gegeven moment begon het te ruiken naar verbrand rubber dus zijn we maar weer snel naar beneden gerold haha. Dit was wel heel erg grappig! Hierna hebben we nog stroom gehaald bij een tankstation. Hier in huis hebben we namelijk een kastje voor de stroom dat opgewaardeerd moet worden. De teller begint op 80, maar wanneer de teller op 20 staat moet er opgewaardeerd worden. Het is te vergelijken met het opwaarderen van een prepaid telefoon. Tegen het einde van de middag zijn Sybrecht, Nemo (Duitse huisgenoot) en ik met de auto naar een township gereden. Het is echt indrukwekkend om te zien wat voor armoede er is in Port-Elizabeth. Nemo heeft gewerkt bij een crèche in de township ('Khanya', betekenis: licht) en daar zijn we ook nog langs geweest. We werden gelijk welkom geheten en moesten binnenkomen. De crèche was een aantal maanden geleden gerenoveerd en zag er van binnen dus echt mooi uit. Maar de buitenkant was erg verwaarloosd. Dit komt door de armoede. Maar de mensen in de townships waren erg vriendelijk en gastvrij. We hebben ook nog een oliebol gegeten, heel grappig dat ze dat hier het hele jaar door verkopen. Apart is wel dat ze de oliebollen hier met worstjes eten. Ik vond dat zelf niet zo'n hele lekkere combinatie.

Toen de avond was aangebroken zijn we uit eten geweest bij Angelos. Dit is hele gezellige eettent waar je hamburgers en pasta's kunt eten. De ober kwam wel 10 keer langs om te vragen of het allemaal oké was en toen we het bonnetje kregen stond er 'thank you' opgeschreven met allemaal smileys. Dit hadden we nog niet eerder meegemaakt haha. Nadat we uit eten waren geweest zijn we naar huis gegaan om ons klaar te maken voor het uitgaan. Vervolgens zijn we met de taxi naar 'Balissa' geweest. In Balissa hebben we een paar Zuid-Afrikaanse mensen ontmoet. De mensen hier hebben allemaal een erg goed ritmegevoel en kunnen goed dansen. Dit was erg leuk om te zien. Alles is hier ook erg goedkoop. In Zuid-Afrika betaald iedereen met de Rand. Voor een taxi betalen wij met z'n allen ongeveer 80 tot 100 Rand, dit is omgerekend ongeveer 7 euro. En voor het eten waren wij 400 Rand kwijt met z'n vijven, dus ongeveer 30 euro.
Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en hebben we een nieuw huisgenootje gekregen.

Vanmiddag zijn we naar het strand geweest en daarna nog even naar de andere Nederlanders. Vanavond gaan we op tijd slapen, omdat we morgenvroeg naar het 'Kragga Kamma Game Park' gaan. Dit is een safaripark waar we allemaal wilde dieren kunnen spotten. Ook mogen we op het einde nog een paar cheeta's aaien. Ik heb er heel erg veel zin in! Morgenmiddag gaan we naar een 'braai' bij de andere Nederlandse studenten. Een braai is een barbecue, waarbij je vooral komt voor de gezelligheid in plaats van voor het eten. Kortom, een leuke dag voor de boeg. En na een leuke 'vakantieweek' moeten we dan maandag toch echt beginnen met stage lopen. Ik ga stage lopen bij M.T.R. Smit: een kindertehuis voor kinderen en jongeren. Ik heb er erg veel zin in!

Nou dit was een beetje wat ik deze week allemaal heb gedaan. Ik heb het hier erg naar mijn zin en ben benieuwd naar de dingen die ik allemaal nog ga beleven.

Doei, groetjes!